Acest site este un atelier literar deschis oricărui scriitor, amator sau profesionist. Reveniți în câteva zile pentru mai multe informații.

Conținut disponibil în format RSS/XML și varianta wap

Drumul către literatură

Literatura contemporana este ca o harta. Vasta, surprinzatoare si în continua miscare, trebuie sa fie explorata cu grija si atentie, tinând cont de anumite reguli.

Noi va propunem sa ne suim la bordul celei mai noi ambarcatiuni marca "agonia.ro": www.proza.ro. Sa pornim asadar sa exploram si sa construim împreuna harta aceasta. Nu va fi o calatorie usoara, însa cele întâlnite nu va vor face sa regretati ca ati parasit fotoliul confortabil din sufragerie si ati acordat vacanta (pe termen nelimitat) televizorului.
Pe aceasta "harta", de voi depinde stabilirea unor noi puncte de reper. În functie de ele, noii-veniti vor sti sa se orienteze mai usor.

Iar daca nu, puteti porni din nou la drum, catre urmatoarea aventura. În definitiv, ca sa parafrazam o expresie celebra, LITERATURA E O CALATORIE, NU O DESTINATIE. Continuarea calatoriei depinde de aceia care o întreprind. Noi speram sa fiti în numar cât mai mare.

Sonor! Motor! Înc? o dubl?!

de Ottilia Ardeleanu

Suntem un popor sonor. Cel pu?in dinspre mine a?a se simte. Diminea?a aud o ma?in? turând perseverent într-o direc?ie impus? de ?ofer. Nev?zu?i, maidanezii schimb? impresii matinal-regionale. Nest?pâni?ii drinkeri boscorodesc pe b?ncile din parc, negociind de sus ?i tare locurile de dormit. Se aud chei în u?i zorn?ind, r?sucindu-se, desr?sucindu-se, intrând-ie?ind abuziv, scâr?âituri, înjur?turi pe furi?, pa?i încoa, pa?i încolo, grab? pe sc?ri, sunetul acut al sistemului de interfon, bâzâit de centrale, frigidere, cafetiere, fo?net de pungi, stanioluri, ziare plesnite peste articole ?i peste fotografii disgra?ioase, indecente, tupeiste, ce?ti, linguri?e ?i zah?rul cubic sfârâind în lichidul ciocolatiu, pachete, haine, ?epci, perii, ce mai vânzoleli, impactul cu diminea?a înc? în pijamale cu p?s?ri foindu-se în timp ce picotesc pe ramuri, vântul obraznic o piapt?n? repede, îi smulge petale, sunt ninse trotuarele, zdro?irea lor se face ap?sat, într-un teasc atmosferic, r?mân urmele negre ale oamenilor care alearg? s? prind? ma?ini, autobuze, microbuze, tramvaie, trenuri ?i tot ce poate merge pe ro?i, zgomote infernale, fum tuciuriu greu de înghi?it, bilete rupte din cotor, umeri înfip?i în umeri,smuceli, cus?turi desprinse, nasturi s?ri?i, oameni s?ri?i, respira?ii înfundate, greoaie, sacadate, discu?ii politice, divergen?e, insuportabilit??i, boscorodeli, tranca-tranca, opriri bru?te, lovituri în pere?i, în geamuri, în ceilal?i, ho, m??? c? era s? calce un câine sau un om totuna, pân? în spate se deformeaz? imagini, vorbe, socoteli, apoi strada ca un câmp ars, m?turile fâ?, fâ?, pubelele zdrang-zdrang, ma?ina de gunoi mi?cându-se ca o broasc? ?estoas? cu doi viteji în spinare, zgomotul f?ra?elor înghi?ind ultimele resturi menajere, frunze, hârtii cu cine ?tie câte poezii rupte în cuvinte nemul?umitoare, câteva fluier?turi ?i semnale, via?a merge în ritm alert, prob? de maraton, înainteaz?, linia de sosire nu se z?re?te, înc?, p?mântul trepideaz?, se pornesc utilajele de lucru, calculatoare, aspiratoare, motoare, mecanisme care ne fac via?a, tic?ie ceasurile, timpul zore?te ?i el predispus s? ne-o ia înainte, oamenii mi?un?, începe ditamai forfota, prin marketuri, b?nci, ?coli, gr?dini?e, spitale, magazii, autog?ri, g?ri, brut?rii, patiserii, pie?e, subterane, suntem mul?i ?i zgomotul cre?te ca la fanfar?, se aud clopo?ei de vânt, tal?ngi, osii, tobe... muzic? dat? la maxim, chiote ?i strig?te ?i o veselie neîn?eleas?, din to?i r?runchii, iar din buc?t?rii r?spunsul oalelor sp?late, a?ezate, pe foc, pe pirostrii, fierberea cu bolboroselile ei mirositoare încât întreaga atmosfer? culinar? este înghi?it? de plâmânii trec?torilor, drumarilor postând marcaje ori privind l??imea str?zilor din vreo groap?, poli?i?tilor cu fluierul preg?tit s? avertizeze, s? întoarc? din drum ori s? dea noi sensuri, de ce nu, lene?ilor, oamenilor str?zii, intr? în derulare mieunatul pisicilor de prin cur?i, de pe acoperi?uri, r?spunsul altor surate, cronc?nitul ciorilor seculare la spart de nuci, dezechilibrul cântarelor similar balan?ei pre?urilor, pufnelile nemul?umi?ilor inflama?i peste m?sur?, sirenele ambulan?elor, fâ?âitul semnului crucii ?i al rug?ciunii doamne p?ze?te-ne pe noi, sfârâitul c?rnii în ceaun, trosnetul vreascurilor, scâr?âitul veselei ?i a tacâmurilor de prânzit, vorbe vorbe vorbe, plescâieli, râgâieli, scrâ?netul mesei ?i al scaunelor îngreunate de efortul de sus?inere ?i dup?, sfor?ielile tihnite, trezirile cu chem?ri unde e?ti drag?, vibra?ii, radia?ii, membrane, ecrane, adic? ?i televizoare ?i radiouri ?i calculatoare în toate camerele, în toate imobilele, în toate cartierele, localit??ile, regiunile, ?ara noastr? este un broadband de la un cap?t la cel?lalt, cu susurul râurilor ?i v?rsarea Dun?rii în mare, cea cu fluxuri ?i refluxuri ?i cu vapoare care fumeg? ?i spumeg? ?i î?i arunc? ancorele, mii de batiste flutur? în aer ca ni?te pesc?ru?i de dor ?i de iubire, ?i mâinile în aer ca un câmp de flori, ?i maci ascun?i în piepturi, chiote de copii ca de pesc?ru?i, vârtejuri de vânt, îmbr??i??ri, s?ruturi, întreb?ri, pa?i n?scând altfel de dans, poate un step urban, din nou vorbe vorbe vorbe, ?oapte, râsete, voie bun?, dispozi?ie, bagaje desf?cute, sortate, cur??ate, puse în ordine, ?tiri, facebook, youtube s? se aud? din cur?i, pavilioane, acareturi vocea României, masterchef, ora de politic?, vorbe vorbe vorbe, certuri la mansard?, u?i trântite, geamuri sparte, pumni în nas, fâ?âit de sânge, clopotele bisericilor, ?u?otitul rug?ciunilor, sfârâitul cerii, fitilelor, implicit fo?netul banilor în buzunare, mâini, portofele, la ciorap, în sân, în plicuri, casete, aparate de num?rat, sertare, sunete sunete sunete, claxoane, vocalize, coarde de harpe, de viole, viori, violoncele, contrabasuri, ?ambaluri, cioc?nele de piane, clape, clapete, butoane, taste, bum bum, bang bang, sunete sunete sunete, note note note, melodii melodii cotidiene sau de excep?ie, încât ?i lini?tea se cânt? pe un portativ infinit, psalmi psalmi psalmi încât ?i îngeri ?i sfin?i se lipesc de ziduri, fle?uri fle?uri lumina imprim? imagini din lume, Dumnezeu treb?luie?te de zor pentru întoarcerea oamenilor la credin??, zide?te câte-o biseric? în fiecare, imnurile se înal??, îi înal??, par s? tac? pentru câteva momente, se instaleaz? armonia ca un moment de reculegere, t?cerea are cod de bare, nu se citeste cu orice aparat, dar acela care o scaneaz? a?a cum trebuie bâzâie puternic, ai zice c? e mult zgomot pentru nimic, sesizeaz? mai întâi coco?ii care dau din cioc în cioc ocol ??rii, pe urm? câinii împart l?tr?turile între ei, oamenii str?zii vorbesc aiurea gesticulând cumva, dintr-un 4x4 explodeaz? manele, începe forfota altei zile prins? în copci cu noaptea dinainte când o delega?ie de insecte ?i-a propus s? inspecteze cum pocnesc mugurii, cum trosnesc tulpinile plantelor, cum fream?t? pamântul. Sâsâitul ?erpilor...
Mi se pare c? totul e cuvântare - cum spune filozoful, oratorie, vorb? lung? s? ne-ajung?!

Ottilia Ardeleanu (Tyly) | Scriitori Români

motto: Datorit? bucuriei, frumuse?ea lumii ne p?trunde în suflet. Datorit? durerii, ne p?trunde în corp. - Simone Weil

Despre noi

Ne puteți contacta prin email la adresa contact@agonia.net.

Traficul internet este asigurat cu grație de etp.ro