Acest site este un atelier literar deschis oricărui scriitor, amator sau profesionist. Reveniți în câteva zile pentru mai multe informații.

Conținut disponibil în format RSS/XML și varianta wap

Drumul către literatură

Literatura contemporana este ca o harta. Vasta, surprinzatoare si în continua miscare, trebuie sa fie explorata cu grija si atentie, tinând cont de anumite reguli.

Noi va propunem sa ne suim la bordul celei mai noi ambarcatiuni marca "agonia.ro": www.proza.ro. Sa pornim asadar sa exploram si sa construim împreuna harta aceasta. Nu va fi o calatorie usoara, însa cele întâlnite nu va vor face sa regretati ca ati parasit fotoliul confortabil din sufragerie si ati acordat vacanta (pe termen nelimitat) televizorului.
Pe aceasta "harta", de voi depinde stabilirea unor noi puncte de reper. În functie de ele, noii-veniti vor sti sa se orienteze mai usor.

Iar daca nu, puteti porni din nou la drum, catre urmatoarea aventura. În definitiv, ca sa parafrazam o expresie celebra, LITERATURA E O CALATORIE, NU O DESTINATIE. Continuarea calatoriei depinde de aceia care o întreprind. Noi speram sa fiti în numar cât mai mare.

Silvia Bitere-"De-a Coraline"-intruziunea inexplicabilului mister al fiin?ei în poezie.

de Nache Mamier Angela






Silvia Bitere a a?teptat cu r?bdare momentul debutului .?i-a f?cut ucenicia literar? îndelung ,a ap?rut în diverse antologii ,ca ?i cum a în?eles c? un debut precipitat nu constituie un succes garantat. Cartea a ap?rut sub coordonarea poetului Adrian Suciu, in colectia 9, Grinta 2012 Volumul a fost ilustrat de artistul Vlad Turburea, si el poet, prozator si editor pe site-ul de literatur? Hermeneia.
O asemenea rezerv? provine, probabil, dintr-o atitudine de profund respect pentru marea literatur?, din inten?ia de a studia în profunzime arta limbajului , tehnicile literare, drumul spre un mesaj puternic, preferând poezia ca o chintesen?? a expresiei literare.
Volumul este constituit în majoritate de o poezie epic?, prozaic? , f?r? ornamente inutile.
Aceste versuri narative ?i reflexive acord? un loc important exprim?rii sentimentelor pe un fond suprarealist ori fantezist :
“privit? de sus coraline era cum s-ar spune într-un fel
anahoret? discret de la t?lpi pân? la brâu
n?luc? dincolo de toate un vas din lut
din care s? tot bei izvorul cu zimbri » (din revela?iile lui coraline)
Pe alocuri asist?m la un ecran divinatoriu , poeta ritualizeaz? poemele, le transform? în altare unde se refugiaz? într-o imagina?ie impregnat? de un mister care se accentueaz? de la începutul pân? la sfâr?itul volumului. Poeta este atras? de mistere, de deregl?rile ritmurilor for?elor naturale. Autoarea este sensibil? la mitologiile tuturor culturilor ?i aceast? Coraline este o proiec?ie spiritual?, la o scar? mai redus? este propria sa poveste, "une âme -soeur" impregnat de o densitate particular? :
«pe marginea decorului pesc?ru?i gr?bi?i îmi spulberau
gramul de încredere
c? voi tr?i s-o v?d pe coraline îngropat? cu cinste printre
muritori » (din nemul?umirile lui coraline)
Cartea con?ine 5 sec?iuni distincte care ne preg?tesc progresiv a intra în lumea acestei "Alice în ?ara minunilor" ,trecem apoi spre c?ut?rile ei religioase, spre emo?iile ?i interoga?iile ei uneori patetice, apoi spre copilul-matur,un Candide, o Lolita, încheind cu un epilog sobru.
« î?i scriu de sub o piatr? funerar? a?a cum to?i o facem la un moment dat. s-ar putea s? nu mai ies de aici vreodat?. tu s? ?tii c? sunt bine, demodat? ?i rece, cu sim?ul umorului pân? la pr?bu?ire. am în?eles de la un prieten care tr?ie?te la umbra unui dig, din când în când sub aripa unui pesc?ru?, c? via?a la suprafa?? e fantastic?. personal, nu dau nici doi bani pe vorbe. eu cred doar în realitate ?i uneori în viermi. e felul meu de a respira sub p?mânt orice vietate.
nu î?i po?i imagina ce triste?e m-a cuprins descoperind c? sunt om. probabil c? nu vei z?bovi a-mi citi aceste rânduri dar dac? vei s?pa adânc la r?d?cina mea s-ar putea s? în?elegi.” (în loc de epilog, tablete pentru coraline, tableta 1)
Poeta nu acord? formei o aten?ie deosebit?, versul este liber, lipsa punctua?iei las? cititorului o orientare multipl? ?i complex? . Poeta orienteaz? textele spre lector, vrea s? ating? con?tiin?a ?i sensibilitatea sa, îi propune o poezie epic? "mitologic?", chiar dac? ne afl?m mai degrab? într-un ?inut de basm, între feerie ?i angoas?, între lirism,emo?ie,moral?,misticism. Limita dintre real ?i imaginar este foarte sub?ire, suprarealismul servindu-i de a-?i lansa pariuri curajoase, pentru a aspira spre un teritoriu totalizator, care nu suport? decât libertatea de gândire :
« gândul c? Dumnezeu e printre noi ca simplu observator
m? deruta
aici m? opresc aici voi spune c?tre mine
coraline coraline
de ce nu sim?im uneori c? suntem oameni
oare nu este de ajuns s? ne privim mâinile
prin care ne rug?m
la El » (în?l?area lui coraline)
Eul poetei este purtat de aceast? Coraline fantomatic?, care devine port drapelul existen?ial al autoarei, pentru a aborda teme poetice ca:dragostea, fericirea, moartea,singur?tatea,natura,visarea,angoasa existen?ial?.
« orbeam c?utându-te ?i lanul de porumb cre?tea sub frunz?
?i eu cre?team odat? cu el din interior ?i nu din form?
în forme se a?eaz? doar cei care privesc de la distan??
ca din loj? îmi ziceai
expresia din noi tr?ie?te îns? dincolo de trup
tu ?tii
eu am numit treapt? a devenirii tale zâmbetul din om coraline
pân? ?i firul de p?p?die are miros de zâmbet
e?ti tu în pantofii t?i colora?i ?i drep?i » (fericirea lui coraline )
Vocea Coralinei este extrem?, trece de la romantism la simbolism, de la realism la suprarealism ori absurd. Acest "cântec al sufletului" este joc de idei inspirat. Poeta încearc? prin acest "alter ego" o "invitation au voyage" unde totul este "lux,calm ?i voluptate",dar mai ales "mister". Angajamentul ei este ambi?ios, exigent, de?i poeta nu duce pân? la cap?t inten?iile sale curajoase, care par ezitante uneori.
„am trecut prin de?ert c? a?a ai vrut tu coraline
am coborât din trup ca un abur pe ?enile
ca s? m? vezi
în peluze de scaie?i s-a deschis ?ov?itor o ran?
pân? ?i pe?tele din balt? mut
s-ar fi zbârlit din solzi la mine

nu mai caut uimire în lucruri coraline
pur ?i simplu m? îmbrac mai gros” (mereu e azi)
Poeta reflecteaz? la rolul profetic al scribului, vede Poetul ca purt?tor de lumin?, vizionar, î?i pune întrebarea anagajamentului religios, ar vrea s? plonjeze în adev?rul Fiin?ei.
« lumea se schimba
la picioare mi se ar?ta pe?tera lui daniil
alunecam între uitare ?i Vreau S? Fiu coraline
?i ea
ea ca un miel dus la t?iere îmi ?esea fir prin coast?
abia ?optind – am s? te salvez ca pe tezeu din creta
ca o morgana era genunchiul cr?pat”
...
« de ce s? moar?
îl întrebam atunci pe Dumnezeu » (cauza lui coraline)
Poezia las? loc speran?ei. Coraline este con?tient? de puterea cuvintelor ?i de frumuse?ea limbii, cuvântul are putere creativ? ,transform? în lumin? ecourile unei lumi dezumanizate. Suprarealismul utilizat de Silvia Bitere face apel la vis, la jocul dezinteresat al gândirii.
« bucurie fericire hai îi strigam coboar?
ia-m? de t?lpi
fericirea exist? omule exist?
ia-mi albul ochilor
vezi ?i tu ce v?d ?i eu prin el
atunci ai ap?rut tu coraline în via?a mea
atât de creponat? f?r? cusur
ai început s? ?e?i în mine macrameuri
ai ?esut ora?e întregi
am crezut în tine ca în mama
ai crescut
de acum încolo vom locui împreun? » (întâlnind-o pe coraline)

Dar cred c? personajul este, mai degrab?, pe terenul realismului magic, c?ci autoarea, într-un mediu definit ca "realist" face s? apar? elemente decretate ca "magice",supranaturale ori ira?ionale, ca la autorii latino-americani, mai ales Gabriel Garcia Marquez ?i "Veacul s?u de singur?tate". Tendin?a de a amesteca realul cu miraculosul este veche în art? ,atât în pictur? (Bosch,El Greco,Goya),cât ?i în literatur? (Rabelais,Voltaire sau Nabokov) :
« când vroiam s?-mi simt suflarea ?i trupul pân? în t?lpi
te vedeam pe tine coraline într-un bungal?u în
serampore
eu un tân?r vetust c?ut?tor de aur
un alchimist la piciorele universului
treceam prin p?durea fermecat? pe malul gangelui »
Fantasticul este legat de ezoterism,misticism,fenomene paranormale. Poezia Silviei Bitere reu?e?te pariul fuziunii între imaginar,fabul? ?i realitatea cotidian? sau istoric?.
„pa?ii îmi calc? pe urme, m? strâng. aprind o ?igar?, ultima. cercuri se înal?? c?tre niciunde, v?d cum se rotesc iar ?i iar pe un cerc mai mare. ame?esc ?i cad în mocirl?. e starea perfect? în care a? vrea s? scriu despre somnul sângelui. din p?mânt ies cadavre deja machiate, fum, cârti?e. ce bine. sunt în siguran??. în vecin?tatea mea se nasc prietenii.
este soldatul ?inându-?i în mâini capul cr?pat de inamic, purtând o discu?ie în spatele crucii sale cu viermele care i-a ros din piciorul de lemn atâta vreme.
mai încolo, cum te ui?i din întâmplare, femeia iubit? î?i las? rochia pe o banc? ?i se îndreapt? spre coafor unde o a?teapt? un alt el.
o sonerie zbârnâie. po?ta?ul î?i abandoneaz? geanta cu scrisori la poarta de la intrarea în parc ?i alearg? spre leag?nul în care se d? Iulia la trei ore distan?? de moartea ei.” (în loc de epilog, tablete pentru coraline, tableta 4)
Poeta reu?e?te o atmosfer? particular?, în fond ne propune o întâlnire cu imposibilul, provoac? un adev?rat impact magnetic cu lectoratul s?u.




 photo phot_zpsbfdb6b14.jpg

Nache Mamier Angela (angegab) | Scriitori Români

motto: mai mult decât via?a, îmi iubesc libertatea

Despre noi

Ne puteți contacta prin email la adresa contact@agonia.net.

Traficul internet este asigurat cu grație de etp.ro