Acest site este un atelier literar deschis oricărui scriitor, amator sau profesionist. Reveniți în câteva zile pentru mai multe informații.
Conținut disponibil în format RSS/XML și varianta wap
Literatura contemporana este ca o harta. Vasta, surprinzatoare si în continua miscare, trebuie sa fie explorata cu grija si atentie, tinând cont de anumite reguli.
Noi va propunem sa ne suim la bordul celei mai noi ambarcatiuni marca "agonia.ro": www.proza.ro. Sa pornim asadar sa exploram si sa construim împreuna harta aceasta. Nu va fi o calatorie usoara, însa cele întâlnite nu va vor face sa regretati ca ati parasit fotoliul confortabil din sufragerie si ati acordat vacanta (pe termen nelimitat) televizorului.
Pe aceasta "harta", de voi depinde stabilirea unor noi puncte de reper. În functie de ele, noii-veniti vor sti sa se orienteze mai usor.
Iar daca nu, puteti porni din nou la drum, catre urmatoarea aventura. În definitiv, ca sa parafrazam o expresie celebra, LITERATURA E O CALATORIE, NU O DESTINATIE. Continuarea calatoriei depinde de aceia care o întreprind. Noi speram sa fiti în numar cât mai mare.
de nicolae tomescu
Mult? vreme, Nu?u ?i-a uitat c? este U.T.M.-ist. Au trecut ani buni de când a fost, împreun? cu al?i colegi de ?coal?, confirmat ca membru al acestei organiza?ii revolu?ionare a tineretului. Se întâmpla în etajul unu al cl?dirii din Pia?a mare a Sibiului al c?rui parter ad?postea Sediul C.E.C.-lui. La ?coal? ?edin?ele organiza?iei pe clas? erau întotdeauna ?inute în prezen?a lui Mitic?, dirigintele, a?a c? ele p?reau o prelungire a orei de dirigen?ie. La S.M.T.ul din Pro?tea Mare, de fiecare dat?, era pus s? scrie procesul verbal. Numai el ?tia cât de greu era s?-l întocmeasc?. Tractori?tii ?i ceilal?i mecanizatori vorbeau cu termeni pe care el nu-i în?elegea întotdeauna, f?ceau dezacorduri grave. De cele mai multe ori, lua noti?e cu scrisul s?u rapid apoi, dup? terminarea ?edin?ei, îi trebuia mult timp pentru a le da form? coerent?. I se p?rea o munc? f?r? sens, o corvoad?, ordonarea acestui material. Dar secretarul Biroului organiza?iei de baz?, care era ?i membru în Comitetul de Partid, era mul?umit de activitatea ce o desf??ura el pe linie politic?. Uitase de UTM ?i în timpul armatei dar, desigur, ?i aici cineva avea grij? de el. La orele de înv???mânt politic întotdeauna ofi?erul, loc?iitor politic, scria gr?bit ceva pe foi A4. Sigur, pe acele foi erau ?i procesele verbale ale organiza?iei constituit? la nivel de companie.
Ei, aici la facultate, lucrurile s-au schimbat. Via?a de organiza?ie a început s? se fac? sim?it?. Au avut loc alegeri pe an, pe facultate ?i pe Centrul universitar. Apoi, în fiecare lun?, unul din membrii Comitetului organiza?iei de baz? (COB) întocmea referate ce vizau îndreptarea unor gre?eli sau evitarea repet?rii lor. Dup? citirea referatului de c?tre secretarul COB, obligatoriu urmau s? ia cuvântul cei viza?i direct în referat ca elemente negative, apoi cât mai mul?i membri trebuiau s? ia atitudine împotriva vinova?ilor.
- Haide?i, tovar??i, înscrie?i-v? la cuvânt, lua?i atitudine împotriva unor st?ri de lucruri ?i atitudini nes?n?toase din organiza?ia noastr?.
De cele mai multe ori, Nu?u nu-?i f?cea probleme c? trebuie s? ia cuvântul ?? s? critice, nu, el ?edea la o m?su?? lâng? prezidiu ?i scria procesul verbal. Scria de zor ce spuneau al?ii. ?i unii nu vorbeau deloc rar când erau cuprin?i de avânt revolu?ionar c?utând solu?ii:
Tovar??ul Aldea: "arat? necesitatea efectu?rii unui efort sus?inut pentru preg?tirea profesional? ?i pentru aceasta trebuie avut în vedere studiul individual, care este baza însu?irii temeinice a cuno?tin?elor predate zi de zi mai ales dac? ne gândim la sesiunea de examene care se apropie cu pa?i repezi".
Al?ii, dup? ce erau critica?i în referat, trebuiau s? ia ?i ei cuvântul iar el scria de zor: "Se d? cuvântul tovar??ului Scornea Gheorghe pentru a expune în fa?a adun?rii generale de ce nu se preg?te?te sistematic pentru seminarul de economie politic?. Tovar??ul amintit vine ?i recunoa?te c? într-adev?r nu se preg?te?te zi de zi ?i, în încheiere, î?i ia angajamentul c? î?i va schimba atitudinea fa?? de acest obiect". ?i problema absen?elor de la cursuri sau seminarii era una important? ?i, deci, trecut? în referate iar cei viza?i î?i puneau cenu?? în cap. "Tovar??a Blasius în cuvântul ei spune c?: îi pare nespus de r?u c?, datorit? neglijen?ei sale, a ajuns s? fie trecut? ca un element negativ în referat. Da, într-adev?r a absentat dar nu pentru a se distra, ci a fost acas?, la Blaj, unde ni?te probleme familiale nu sufereau amânare. Desigur, trebuia s? anun?e pe tovar??ul lector, îndrum?tor de an, ?i pe colegul ce face consemn?ri în condica de prezen??, dar n-a f?cut-o din cauza comodit??ii. Asigur? Adunarea general? c? o astfel de situa?ie nu se va mai repeta"
"Dar, ceea ce a atras aten?ia nu numai COB-ului ci ?i organiza?iei pe facultate ?i centrul universitar ?i chiar a Comitetului or??enesc, a fost atitudinea nes?n?toas? a studentului Raica Ion care a refuzat ?i continu? s? refuze s? execute munca de mare r?spundere, cea de organizator al grupei 46, în care a fost ales la începutul anului universitar. Se ar?ta în referat c? tovar??ul sus amintit nu s-a prezentat la nicio ?edin?? a COB, a?a cum ar fi fost normal, pentru a ar?ta realit??ile din cadrul grupei ca, apoi, s? se poat? face Darea de seam? pe facultate în care s? fie incluse ?i acestea, n-a dus o munc? sus?inut? cu membrii UTM ca s? se aboneze în num?r cât mai mare la presa de Partid ?i cea a organiza?iei de tineret, n-a ?inut o eviden?? strict? a celor care absenteaz? motivat, sau nu, la cursuri ?i seminarii, n-a activat destul pentru ca membrii organiza?iei s? participe la activit??ile educative ?i distractive organizate periodic, fie pe facultate, fie pe centrul universitar. Acum mai bine de o lun?, când a avut loc balul prim?verii, o bun? parte din fetele grupei, la care dânsul este organizator, au disp?rut înainte de ora 24 ca s? apar? dup? mai bine de o or?, unele cu lumân?ri aprinse în mân?, venind dinspre Catedrala ortodox? unde au participat la a?a -zisa Înviere. Cum vor putea ele, dac? s? zicem, vor ajunge profesoare, s? fac? educa?ie comunist? elevilor ? În concluzie, referatul sus?inea c? Raica Ion trebuie pedepsit pe linie de organiza?ie, adunarea general? va trebui doar s? decid? asupra pedepsei statutare.
Din nou, Nu?u începe s? scrie cu vitez?: "Se d? cuvântul tovar??ului Raica Ion care arat? c? nu din rea voin?? n-a f?cut tot ce trebuia s? fac? în calitate de organizator de grup?, ci pur ?i simplu din cauza lipsei de timp. Colegii ?tiu c? eu în fiecare zi sunt primul în sala de lectur? ?i ultimul care vine, dup? miezul nop?ii, sau chiar c?tre ziu?, în dormitor. Se poate verifica ?i la Biblioteca universitar? câte ore petrec s?pt?mânal acolo. N-am nicio absen?? nemotivat? la cursuri ?i seminarii. Când s? fac tot ce mi se cere în calitatea de organizator de grup?? P?rin?ii mei sunt membrii în G.A.C. ?i nu-mi pot permite s? pierd bursa dac? n-am o medie cel pu?in peste opt, cum a fost anul trecut".
Cei mai mul?i colegi, mai ales cei ?ase cu care împ?r?ea dormitorul la c?min, ascultându-l îi d?deau dreptate. Într-adev?r, venea de multe ori în puterea nop?ii din sala de lectur?, în dormitor, deranjând-i cu mersul s?u ap?sat, De multe ori, încingea discu?ii, cu câte unul pe care-l g?sea treaz, pe diferite teme. Îi d?dea dreptate, în gândul lui, ?i Nu?u, dar el trebuia s? scrie tot ce se petrecea în adunare
- Câte abonamente ai reu?it, tovar??e, s? faci în anul acesta la presa de partid sau la Scânteia Tineretului?
- Doar patru, tovar??e instructor, colegii nu prea au bani.
- Sigur c? patru, ?tiam ?i f?r? s? te întreb, dou? la Sportul Popular, unul la Urzica ?i unul, care este pe numele dumitale, la Scânteia Tineretului. Activitatea în aceast? direc?ie putem spune c? este ca ?i nul?. Slaba activitate a dumitale ?i a organiza?iei pe care ar trebui s-o conduci se poate vedea ?i în participarea colegelor voastre, ?i v?d c? nu le-a nominalizat nimeni, dar o s? afl?m noi, la slujbele religioase.
- Dar, tovar??e instructor, eu nu pot s?-mi p?zesc colegele ?i s? ?tiu tot timpul unde se afl?.
- Tovar??e Raica, dumneata, dup? ce c? ai atâtea lipsuri în activitate, e?ti ?i indisciplinat. Tot timpul m? întrerupi venind cu scuze puerile. Te rog s? nu mai vorbe?ti peste mine altfel o s? cer aprobarea Adun?rii generale pentru a fi îndep?rtat din sal?.
S-a înro?it Raica pân? peste urechi ?i s-a a?ezat în banc?.
În acest timp, Nu?u scria de zor: "Tovar??ul instructor al comitetului or??enesc UTM cere s? se înscrie câ?i mai mul?i tovar??i la cuvânt ?i s? fac? propuneri pentru pedepsirea tovar??ului Raica".
- Haide?i, tovar??i, nu se înscrie nimeni? Unde v? este combativitatea?
- A?a,... s-a înscris tovar??ul... R?dule?. Ave?i cuvântul, tovar??e.
-Tovar??i, am aflat cu stupoare despre atitudinea lui Raica, nu-i mai putem spune tovar??. Partidul ?i statul nostru de democra?ie popular?, l-au ajutat pe acest om, a fost primit în c?min, i s-a dat burs?, în vara trecut? a fost pe cheltuiala statului trei s?pt?mâni în tab?ra de la Costine?ti, ?i el, el, tovar??i, ce d? în schimb?... Nu ?ti?i? V? spun eu, nimic, nimic. nimic! În afar?, bineîn?eles, de refuzul de a se achita de sarcini. Dup? mine pedeapsa ar trebui s? fie excluderea din rândurile utemi?tilor, asta pe linie politic?, iar pe cea administrativ?, de ce nu? darea afar? din facultate.
- Ei, nici chiar a?a, interveni îndrum?torul lor de an, prezent ?i el la ?edin??, eu nu mai am de mult vârsta de fi utemist ?i nici membru de partid nu sunt, dar ?tiu în mod sigur c? exist? pedepse care se dau gradual ?inându-se seam? de gravitatea faptelor.
- Are dreptate, tovar??ul lector, interveni instructorul comitetului or??enesc. Trebuie s? avem în vedere ?i calit??ile tovar??ului: provine dintr-o familie de ??rani muncitori, a primit note bune ?i foarte bune la toate sesiunile de pân? acum, colegii spun c? este un tovar?? s?ritor la nevoile celorlal?i, dar astea nu-l absolv? de atitudine rigid? aproape mic burghez?, am putea spune.
Prinzând aceast? ultim? precizare a tovar??ului instructor, mâna i se opri din scris. Deci atitudinea mic burghez? poate aduce pedepse. El nu crede s? fi avut o astfel de atitudine, nici nu-?i d? seama, pe moment, ce înseamn? aceasta, dar originea lui, catalogat? astfel, l-a f?cut s? piard? aproape cinci ani. Dar oare chiar i-a pierdut? Poate c? a câ?tigat ceva experien?? care s?-i fie de folos. Oare câ?i din ace?ti mai tineri colegi ai lui ar putea s? spele ?i s? calce haine, s? coase nasturi, s? fac? cur??enie, chiar în W.C.-urile cele mai murdare, s? cure?e cartofi, s? vâsleasc? ore în ?ir împotriva curentului, s? mânuiasc? arme ?i aparate ce func?ioneaz? dup? ni?te principii pe care ei le ?tiu, în cel mai bun caz, doar din cartea de Fizic?, s? tac? atunci când li se face o nedreptate ?i s? a?tepte pân? se va ivi momentul potrivit pentru a da replica, ?i câte ?i mai câte. Poate doar colegul s?u Valer, care ?i el, a venit îmbr?cat militar la examenul de admitere.
Aceste gânduri l-au împiedicat s? termine Procesul Verbal. L-a terminat mai târziu când Bota i-a povestit ce s-a întâmplat în continuare, cum instructorul a propus ca Raica s? fie pedepsit cu vot de blam, cum îi tot îndemna s? voteze, iar colegii au ridicat, într-un târziu, mâna nu mai sus de nivelul nasului. Fraza: "Propunerea a fost votat? în unanimitate" a încheiat lungul Proces Verbal.
A doua zi era într-o duminic?. Dup? ce câ?iva mai harnici au luat ?i bonurile celorlal?i ?i au adus de la cantin? hrana rece pentru to?i, câte o optime de pâine, câte o cutiu?? de pate de ficat, o bucat? de salam italian, una de sl?nin? ?i dou? mere s-a discutat o vreme despre ?edin?a de ieri.
- De ce, m?i Ioane, ai f?cut atâta tam-tam cu func?ia aceea, puteai s-o îndepline?ti, c? doar nu era a?a de greu ?i nu mai avea nimeni nimic cu tine.
- M?i, s? fie clar, mie nu-mi place s?-mi bat joc de ceea ce fac! Dac? n-am timp, n-am, ?i gata, ori crede?i c? am min?it ieri la ?edin??? Crede?i, de exemplu, c? eu m? mul?umesc s? scriu erele geologice ?i subdiviziunile lor, a?a cum ni le spune domnul Clichici: Paleogen, Cambrian, Ordovician, Silurian, Devonian, Carbonifer, Permianetc., etc., ?i apoi s? le înv?? pe de rost? Nu, eu m? duc la bibliotec? ?i v?d ce s-a întâmplat în fiecare, ce mi?c?ri tectonice au avut loc, care uscaturi s-au retras ori care au ap?rut, ce plante ?i ce animale au tr?it atunci, ce minerale s-au format ?i cum.
- La ce-?i folose?te dac? nu te întreab? nimeni?
- M?i, numai vou? v? spun, ?i s? r?mân? între noi, eu nu m? las pân? n-oi ajunge s? predau la aceast? facultate, ori poate la alta, ?i, sigur, n-o s? fiu precum Bratu ori Bogd?nel, care-?i citesc cursurile, ?i scriu de acolo, pe tabl?, numele proprii în limbi str?ine ca nu cumva s? gre?easc?, ba vin cu ele ?i la examene ca nu cumva s? uite ce s? întrebe, nu, cine va fi studentul meu o s? îndr?geasc? materia pe care o predau.
- ?i ce-o s? predai, Ioane?
- Nu ?tiu înc?, dar o s? predau. Pân? atunci îns? trebuie s? înv?? de toate, ?i o s-o fac!
Unii s-au uitat cu admira?ie la el, al?ii l-au privit cu neîncredere ?i chiar l-au comp?timit.
Da, era un om deosebit Raica, ?i-a creat un scop ?i, desigur, nu se va l?sa pân? nu ?i-l va atinge. Numai s? nu fie piedicile mult mai mari decât poate el s? ?i le închipuie.
?i Romulus, cel care r?spundea înaintea lui la examene, era unul deosebit. Nu-l prea vedeai prin sala de lectur? ori pe la bibliotec?, st?tea culcat, ?i câte dou? ore, privind în vreun caiet de noti?e, nu sublinia nimic doar c? se uita mult timp la câte o fil? ?i într-un târziu, întorcând-o, se uita la alta. Dar ce frumos vorbea la examene, dac? era vorba de câte un r?zboi, d?dea am?nunte surprinz?toare despre tactic? ?i strategie, cita, din memorie, diferi?i autori, dac? era vorba de partea economic? d?dea cifre din statistici, ?tia s? descrie cu lux de am?nunte diferite opere de art?, prezenta am?nunte ce nu ap?reau în curs despre pictori, sculptori ori al?i arti?ti ?i oameni de cultur?. Profesorul îl asculta cu interes ?i-i mai punea întreb?ri, spre a se edifica, la care Romulus r?spundea întotdeauna. ?i lui Nu?u îi pl?cea s? asculte r?spunsurile ?i dialogul dintre cei doi dar, totodat?, îi era distras? aten?ia de la propriile subiecte ce urmau s? le expun?.
motto:
Ne puteți contacta prin email la adresa contact@agonia.net.
Traficul internet este asigurat cu grație de etp.ro